Yeşilçam Sinemasındaki Baba Tipinin Atalar Kültü Bağlamında İncelenmesi
(An Investigation of the Father Type in Yeşilçam Cinema in the Context of the Cult of the Ancestors )

Author : Esra MEŞELİ    
Type :
Printing Year : 2021
Number : 1
Page : 90- 109
    


Summary

Digital culture has played a role in a historical place in the age. In the cinema, family and typologies are included in the economy. An important part of Yeşilçam is reflected in general culture products. Historically useful and useful. The follow-up was also watched from the movie frames transferred to the screens. They are given as data in this regard. In Turkish, it is possible to download the father, the accepted sanctity of the father, respect for the ancestors and contact with the father. This undervalued father type in Yeşilçam has been reviewed. The cult of ancestors has been identified in the type of father in Yeşilçam cinema. Examining the father type in the specified films and evaluating it in the context of the reflection of the ancestors cult constituted the subject of the study. The subject examined was evaluated in terms of reflecting the codes of the oral culture medium to the cinema sector, which is the electronic culture medium. In this way, the assumption that "the film/actors can make the audience feel the sense of belonging" has been tried to be shown. “Document analysis” by reaching the data expected to be determined in terms of method in movie scenes; descriptive analysis method, one of the qualitative research methods, was used to evaluate the reflections of the attitudes, behaviors and discourses towards the father detected in the film sections. These reviewed films, "Gülen Gözler", "Ah Nerede Vah Nerede" and "Oh Olsun", starring Münir Özkul and Hulusi Kentmen, belong to the 1970s. Also in the study; With the 1970s, urbanization and the change of family structure sociologically with urban culture, the transformation of the hero and tradition into the cinema industry conceptualized as Yeşilçam were discussed. In the studies on Yeşilçam cinema, mostly women and Turkish family structure have been examined. This study, on the other hand, is remarkable in that it deals with the representation of man on the basis of gender and the father on the basis of social role in the context of the cult of Turkish ancestors, and also in terms of questioning the actuality of the father type.



Keywords

Ancestral Cult, Yeşilçam, Father Type, Verbal Memory, Electronic Cultere Context.



Abstract

Dijital çağda sinema, sözlü kültür ürünlerinin ve kültürel değerlerin aktarımında etkin bir şekilde rol oynamıştır. Böylelikle sinemada geleneksel aile ve tiplemelere sıklıkla yer verilmiştir. Yeşilçam filmlerinin önemli bir bölümü sözlü kültür yaşamını yansıtmıştır. Tarihsel süreçte toplumun sosyal ve kültürel yapısının değişimi ve gelişimi, Türk kültürünün aile yapısını da yeniden yapılandırmıştır. Takibi de ekranlara aktarılan film karelerinden izlenmiştir. Bu hususta filmler birer veri kaynağı olarak görülmüştür. Türk kültüründe babanın önemini, babaya duyulan saygıyı ve babanın kabul gören kutsallığını atalar kültüyle ilişkilendirmek mümkündür. Bu ilişki bağlamında Yeşilçam sinemasındaki baba tipi üzerine yansıması ele alınmıştır. Atalar kültü Yeşilçam sinemasındaki baba tipinde tespit edilmiştir. Belirtilen filmlerdeki baba tipinin incelenmesi ve atalar kültünün yansıması bağlamında değerlendirilmesi çalışmanın konusunu teşkil etmiştir. İncelenen konu “sözlü kültür ortamına ait kodların, elektronik kültür ortamı olan sinema sektörüne yansıtılması açısından değerlendirilmiştir. Bu minvalde “filmin/oyuncuların izleyici kitlesinde aidiyetlik duygusunu hissettirebilmesi” varsayımı gösterilmeye çalışılmıştır. Yöntem açısından tespit edilmesi beklenen verilere film sahnelerinde ulaşılmasıyla “doküman analizi”; film kesitlerinde tespit edilen babaya karşı tutum, davranış ve söylemlerin yansımalarını değerlendirmede ise nitel araştırma yöntemlerinden “betimsel analiz yöntemi” uygulanmıştır. Münir Özkul ve Hulusi Kentmen’in başrollerini üstlendiği “Gülen Gözler”, “Ah Nerede Vah Nerede” ve “Oh Olsun” adlı incelenen bu filmler, 1970’li yıllara aittir. Ayrıca çalışmada; 70’li yıllarla beraber kentleşme ve şehir kültürüyle sosyolojik açıdan aile yapısının değişimi, kahramanın ve geleneğin dönüşümünün Yeşilçam olarak kavramsallaştırılan sinema endüstrisine aktarımı tartışılmıştır. Günümüze kadar Yeşilçam sinemasını konu alan çalışmalarda daha çok kadın ile Türk aile yapısı incelenmiştir. Bu çalışma ise toplumsal cinsiyet temelinde erkeğin ve toplumsal rol temelinde babanın temsilini Türk atalar kültü bağlamında ele alması ve ayrıca baba tipinin güncelliğinin sorgulanması açısından dikkate değerdir.



Keywords

Atalar Kültü, Yeşilçam, Baba Tipi, Sözlü Bellek, Elektronik Kültür Ortam.